BLOKKADES IN ROTTERDAM, IJMUIDEN EN VLISSINGEN TEGEN GLENCORE

Extinction Rebellion en Kappen met kolen blokkeren plekken waar Colombiaanse kolen worden overgeslagen

Amsterdam – 18 november 2023

Vanmiddag om 12 uur hebben activisten van Extinction Rebellion en Kappen met kolen op meerdere plekken in Nederland disruptieve acties uitgevoerd om de rol van Nederland in de wereldwijde kolenketen te belichten. Naast deze acties begon om 12 uur ook een demonstratie op de Zuidas waar activisten uit Colombia en Peru aanwezig zijn. De actie is hoofdzakelijk gericht tegen Glencore, een van de grootste en meest destructieve mijnbouwbedrijven ter wereld.

In Rotterdam blokkeren ongeveer [40] activisten de EMO-kolenterminal op de Maasvlakte. Een deel van hen heeft zich met lock-ons aan het spoor vastgemaakt. In deze kolenterminal worden kolen overgeslagen van Glencore en andere bedrijven die in verband worden gebracht met bloedkolen. In IJmuiden heeft een groep van ongeveer [tien] activisten een banner aan een van de zeesluizen opgehangen met de tekst 'Stop kolen'. Deze sluis wordt gebruikt door kolenschepen uit onder meer Colombia die naar de Amsterdamse haven varen, waar twee kolenoverslagen zijn. De Amsterdamse gemeenteraad nam onlangs een motie aan om de import van bloedkolen te stoppen. In Vlissingen hebben actievoerders op de sluis bij Hansweert een banner opgehangen met de tekst 'Stop coalonization'. Ook hebben actievoerders het hoofdkantoor van ING met zwarte verf bespoten onder het motto 'ING heeft vuile handen'. ING heeft miljarden aan Glencore uitgeleend.

Tegelijkertijd vond op de Zuidas een manifestatie plaats met sprekers van onder meer OxfamNovib en PAX die aandacht vroegen voor klimaatrechtvaardigheid. Ze deelden het podium met activisten uit Peru (Ariana Kana en Paul Maquet) en Colombia (Greylis Antonia Pinto Ustate, María Carolina Matiz González en Tatiana Cuenca) die uit eerste hand vertelden over de ellende die Glencore in hun dorpen aanricht. Zij eisen sluiting van de mijnen, maar willen ook dat Glencore de schade die het heeft aangericht, herstelt en compenseert.

Glencore heeft met zijn mijnen in Colombia en Peru een spoor van verwoesting aangericht. Ondanks dat het bedrijf miljardenwinsten maakt, heeft het miljardenleningen bij banken – waaronder ING – opgenomen. Dit ondanks de bewering van ING dat het – volgens eigen definitie – niet meer in kolenwinning investeert. Glencore – dat onlangs zijn kolenactiviteiten zelfs nog uitbreidde – is berucht om de rücksichtlose manier waarop het te werk gaat. De actievoerders vragen ING om zijn invloed op het bedrijf aan te wenden om het tot de orde te roepen.

Nederland speelt een grote rol in de wereldwijde kolenketen, niet alleen via de Zuidas, maar ook in volume via de havens in Rotterdam, Amsterdam en Zeeland, veelal bestemd voor het Duitse achterland. Deze volumes zijn vorig jaar gestegen en staan voor miljoenen tonnen CO2-uitstoot. De actievoerders eisen een einde aan het gebruik van kolen, compensatie van slachtoffers en herstel van natuur aan het begin van de kolenketen, en een sociaal plan voor werknemers die door de transitie van baan moeten veranderen. Het motto van de actie is 'Stop coalonization, stop Glencore'.